INNOWACJE

      • „Lubię siebie – akceptuje innych”

      • Tytuł: „Lubię siebie – akceptuje innych”
        Rodzaj innowacji: programowa - wychowawcza
        Zakres innowacji: metodyczny i środowiskowy, klasy IV–VIII
        Adresaci: uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej
        Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa im. ppłk Maksymiliana Ciekącego w Baborowie
        Okres realizacji: od październik 2025 do kwietnia 206
        Koordynator: Mirosława Kęsa - Patan

        1. Wstęp

        Współczesna młodzież coraz częściej zmaga się z trudnymi emocjami, kryzysem tożsamości, niskim
        poczuciem własnej wartości i brakiem akceptacji. Rosnące statystyki dotyczące depresji, samookaleczeń
        oraz problemów emocjonalnych wśród dzieci i młodzieży wymagają realnych działań w obszarze
        edukacji. Odpowiedzią na te potrzeby jest innowacja pedagogiczna „Lubię siebie – akceptuje innych”,
        której celem jest rozwijanie samoakceptacji, empatii oraz zdrowych nawyków emocjonalnych.

        2. Założenia ogólne

        Program będzie realizowany w klasach IV–VIII jako element godzin wychowawczych i działań
        profilaktycznych szkoły. Współpracę przewiduje się także z pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz
        rodzicami. Innowacyjny charakter polega na łączeniu wsparcia emocjonalnego, edukacji o depresji i
        dobrostanie psychicznym z działaniami praktycznymi: projektami, rozmowami, scenkami i kreatywnym
        wyrażaniem siebie.

        3. Cele innowacji

        Cele ogólne:

        Budowanie pozytywnej tożsamości ucznia;
        Przeciwdziałanie izolacji, poczuciu odrzucenia i kryzysom emocjonalnym;
        Rozwijanie samoakceptacji, empatii i umiejętności proszenia o pomoc.

        Cele szczegółowe:

        Uczeń rozpoznaje i nazywa swoje emocje;

        Uczeń zna sposoby dbania o swój dobrostan psychiczny;
        Uczeń potrafi zareagować, gdy kolega/koleżanka przeżywa trudne chwile;
        Rodzic i nauczyciel otrzymują wsparcie w budowaniu dialogu z dzieckiem.

        4. Metody i formy pracy

        Pogadanki i rozmowy kierowane – pozwalające uczniom na swobodne dzielenie się myślami i
        uczuciami;
        Analiza przypadków – omawianie realnych i hipotetycznych sytuacji dotykających młodzież, np.
        hejt w sieci, samotność, kryzys tożsamości;
        Scenki i drama – odgrywanie ról w trudnych sytuacjach społecznych i emocjonalnych;
        Prace projektowe – tworzenie kampanii klasowych lub mini-projektów edukacyjnych
        dotyczących zdrowia psychicznego;
        Plakaty klasowe i mapy emocji – graficzne przedstawienie przeżyć, refleksji i potrzeb uczniów;
        „Mapa mojego nastroju” – codzienna autorefleksja, pozwalająca monitorować zmienność emocji;
        „List do siebie” – ćwiczenie pisemne wzmacniające poczucie wartości i wspierające myślenie o
        sobie w pozytywny sposób;
        Gry i zabawy integrujące – budujące poczucie przynależności i wspólnoty;
        Dyskusje moderowane – omawianie wpływu social mediów, ocen, presji i oczekiwań;
        Współpraca z rodzicami (zadania domowe, konsultacje) – np. wspólne przygotowanie odpowiedzi
        na pytanie „co w sobie lubię?”, udział w spotkaniach informacyjnych.

        5. Przewidywane osiągnięcia

        Dla uczniów:

        Większa świadomość emocji i potrzeb;
        Umiejętność akceptowania siebie i innych;
        Lepsza komunikacja i mniejsza podatność na wykluczenie.

        Dla nauczycieli i rodziców:

        Narzędzia do rozpoznawania sygnałów depresji;
        Pogłębienie relacji z uczniem;
        Wsparcie w budowaniu zdrowych nawyków emocjonalnych.

        6. Harmonogram działań

        Harmonogram działań obejmuje siedem kolejne miesiące i został podzielony tematycznie na bloki
        miesięczne. Każdy z bloków zawiera konkretne cele emocjonalno-społeczne, które będą rozwijane
        poprzez praktyczne, kreatywne i angażujące działania dostosowane do wieku uczniów klas IV–VIII.
        Zajęcia będą odbywać się w ramach godzin wychowawczych i działań dodatkowych, a ich realizacja
        będzie wspierana przez pedagoga, psychologa oraz wychowawcę klasy. Uczniowie będą pracować
        indywidualnie, w parach oraz zespołowo. Każdy miesiąc zakończy się mini-podsumowaniem, które
        pozwoli uczniom na autorefleksję i ocenę swojego rozwoju.